Sivu
Arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatus
Arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatus kutsuu tutkimaan ja tarkastelemaan rakennettua maisemaa ja muotoiltua arkiympäristöämme.
Lue lisää
2. 12.
maanantai
3. 12.
tiistai
4. 12.
keskiviikko
5. 12.
torstai
6. 12.
perjantai
7. 12.
lauantai
9. 12.
maanantai
10. 12.
tiistai
11. 12.
keskiviikko
12. 12.
torstai
13. 12.
perjantai
14. 12.
lauantai
16. 12.
maanantai
17. 12.
tiistai
18. 12.
keskiviikko
19. 12.
torstai
20. 12.
perjantai
21. 12.
lauantai
23. 12.
maanantai
24. 12.
tiistai
25. 12.
keskiviikko
26. 12.
torstai
27. 12.
perjantai
28. 12.
lauantai
30. 12.
maanantai
31. 12.
tiistai
1. 1.
keskiviikko
2. 1.
torstai
3. 1.
perjantai
4. 1.
lauantai
30. 1.
torstai
31. 1.
perjantai
1. 2.
lauantai
3. 2.
maanantai
4. 2.
tiistai
5. 2.
keskiviikko
6. 2.
torstai
7. 2.
perjantai
Alvar Aalto -museolla on tehnyt uraauurtavaa arkkitehtuurikasvatustyötä siitä lähtien, kun museolehtorin toimi perustettiin vuonna 1988. Vuosien aikana on toteutettu erilaisia arkkitehtuuriin ja muotoiluun liittyviä hankkeita ja projekteja sekä tapahtumia ja työpajoja. Painopiste on ollut koululaisissa, mutta toimintaan on osallistunut kaikenikäisiä ihmisiä Jyväskylästä, koko Suomesta ja ympäri maailmaa.
Kevät 2024
Alvar Aallon syntymäpäivänä Alvar Aalto -museolla järjestetyssä työpajassa tutustuttiin syötävään muotoiluun. Erilaiset huonekalut rakentuivat kekseistä ja karkeista. Mielikuvitukselliset huonekalut olivat syötävän ihania.
Vuosi 2024
Aalto – työ ja elämä -näyttelyssä tutustuttiin Aaltojen muotoiluun, kuten lasiesineisiin, valaisimiin ja huonekaluihin. Työpajatilassa suunniteltiin ja toteutettiin oma uusi designtuote, tuleva klassikko. Runsas, houkutteleva ja monipuolinen materiaalivalikoima mahdollisti luovan ja inspiroituneen kokemuksen muotoilun maailmassa.
Vuosi 2024
Aino Aallon 130 juhlavuoden tekstiilityöpajassa tutkittiin esineiden ja arkkitehtuurin muotokieltä ja laadittiin sen pohjalta kankaalle painettava kuvio. Kuvioita rytmittelemällä syntyi persoonallinen, leikkisä tai tyylikäs designmalli omaan kangaskassiin.
Lukuvuosi 2023–2024
Alvar Aalto -museon kolmasluokkalaisille suunnatuissa Kompassi-kulttuuriopetussuunnitelman työpajoissa tutustuttiin arkkitehdin työhön. Pajoissa suunniteltiin ja toteutettiin asuinrakennuksen pienoismalli. Pohdittiin mittakaavaa, rakenteita, asuinmukavuutta sekä erilaisten materiaalien tarkoituksenmukaista käyttöä.
Kevät 2024
Alvar Aalto -museon New Standards -näyttelyyn liittyvässä työpajassa valmistettiin tyyppitalon pienoismalli kaavojen avulla. Tyyppitalo on omakotitalo, joka rakennetaan yleiskäyttöisen talomallin mukaan. Työpajassa oman pienoismallin pystyi yksilöllistämään erilaisia pintamateriaaleja ja yksityiskohtia lisäämällä.
Kevät 2024
Osana Lasten lysti -kulttuurikevättä Alvar Aalto -museossa päästiin sukeltamaan puutarhasuunnittelun maailmaan. Erilaisia kasveja ja muita materiaaleja yhdistelemällä syntyi houkuttelevia pienoispuutarhoja.
Syksy 2023
Alvar Aalto -museossa esillä olleeseen Elina Brotheruksen valokuvanäyttelyyn liittyvä työpaja, jossa tutustuttiin Alvar Aallon arkkitehtuuriin henkilökohtaisen tilan havainnoinnin ja kokemisen kautta. Erilaisista kuvamateriaaleista rakentuneessa kollaasissa omakohtainen kokemus sai näkyvän muodon.
Joulukuu 2017
Tiettävästi Alvar Aallon ensimmäinen arkkitehtipiirros oli suunnitelma lumilinnasta. 10-vuotias Alvar lähetti tädilleen kirjeen, jossa oli piirros kolmikerroksisesta lumilinnasta kattoterasseineen. Tästä innoituksensa saivat Alvar Aalto -museolla toteutetut joulupajat, joissa tutustuttiin Aallon arkkitehtuuriin ja rakenneltiin sokerista lumilinnoja. Työpajat järjestivät yhteistyössä Alvar Aalto -museo, Jyväskylän Lasten ja nuorten yliopisto sekä Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta.
Lukuvuosi 2017-2018
Alvar Aalto -museon kolmasluokkalaisille suunnattujen Kompassi-kulttuuriopetussuunnitelman työpajoissa pohditaan kaupunkien ja rakennuskeskittymien syntymistä. Mietitään rakennustyyppejä, rakennusten käyttötarkoituksia, kulkuväyliä, mittakaavaa ja maastoa. Työpajassa suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä kaupungin, kylän tai muun keskuksen pienoismalli.
Heinäkuu 2107
Schildt & Aalto: Modernit humanistit -kesänäyttelyn työpajoissa tutkittiin Göran Schildtin asuintalon Villa Skeppetin arkkitehtuuria ja yksityiskohtia. Villa Skeppetin suunnittelemista on verrattu korurasian suunnittelemiseen rakennuksen pienuuden ja yksityiskohtien runsauden vuoksi. Työpajoissa rakenneltiin Alvar Aallon hengessä pahvirasiasta erilaisin materiaalein oma pienoismallitalo matkamuistojen tai korujen säilyttämistä varten.
Kevät 2017
Päiväkoti-ikäisille suunnatuissa työpajoissa tutustuttiin Lasten mittakaava -näyttelyyn ja museorakennukseen tarinallisesti oman kehon mittoja ja eri aisteja apuna käyttäen. Lopuksi tehtiin mittakepit lasten omilla mitoilla ja niistä koottiin pieni näyttely museolle.
Kevät 2017
Koko perheen leikkisissä työpajoissa tutustuttiin Aino Aallon suunnittelemiin lasten kalusteisiin, kuunneltiin pieniä ääniä ja tarinoita sekä muovattiin ihmisistä erilaisia rakennelmia. Tanssin Aallolla -hankkeen työpajoja ohjasivat tanssitaiteilija Helena Ratinen ja muusikko Juhani Saksio.
Lukuvuosi 2016-2017
Jyväskylän peruskoulujen Kompassi-kulttuuriopetussuunnitelmaan kuuluvissa kolmasluokkalaisten työpajoissa pohdittiin kotia ja kotoisuutta. Oppilaat pohtivat pienryhmissä, millaiselle henkilölle he rakentavat kodin pienoismallin. Pienoismallin avulla tarkasteltiin värien, muotojen ja materiaalien vaikutusta tilan tunnelmaan.
Joulukuu 2016
Työpajoissa Alvar Aalto -museolla rakenneltiin valmiista piparkakkuelementeistä moderneja ja mielikuvituksellisia piparkakkutaloja. Pajan aluksi Alvar Aallon arkkitehtuuriin tutustuttiin pienoismallitaloja ja museorakennusta tutkien. Piparkakkuluomukset päätyivät osaksi piparkakkukylää, joka nousi Jyväskylän Yliopiston Ruusupuisto-rakennukseen. Työpajan järjestivät yhteistyössä Alvar Aalto -museo, Jyväskylän Lasten ja nuorten yliopisto sekä Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta.
Lukuvuosi 2015-2016
Alvar Aalto -museo oli mukana valtakunnallisessa Lapset kaupungissa -arkkitehtuurikasvatushankkeessa, jota koordinoi Arkkitehtuurin tiedotuskeskus. Hankkeen osaprojektissa Kaupunkiagentit-työpajoissa koululaiset olivat kaupunkitilan tutkijoita, käyttäjiä ja väliaikaisia valtaajia. Museon Kaupunkiagentit-työpajan kohderyhmänä olivat Jyväskylän yläkoululaiset. Kolmesta tapaamiskerrasta koostuvassa työpajassa työskenneltiin kaupunkitiloja valokuvaten, niistä keskustellen, sekä ottamalla lopuksi tila väliaikaisesti haltuun ympäristötaiteen keinoin.
Lukuvuosi 2015-2016
Jyväskylän peruskoulujen Kompassi-kulttuuriopetussuunnitelmaan kuuluvissa kolmasluokkalaisten työpajoissa rakennettiin pienryhmissä kolmiulotteinen pienoismalli, jonka avulla tarkasteltiin värien, muotojen ja materiaalien vaikutusta tilan tunnelmaan.
Työpaja on suunnattu ystävyyskoulujen kansainvälisille opiskelijavieraille. Opiskelijat pohtivat ryhmissä oman kotikaupunkinsa historiaa, luontoa, tärkeitä rakennuksia ja merkittäviä monumentteja. Jokainen opiskelija toteutti mustasta kartongista yhden rakennuksen siluetin. Ryhmän rakennukset koottiin yhteen ja rakennettiin kaupungin siluetti työpajatilan ikkunaan.
Työpaja on suunnattu ystävyyskoulujen kansainvälisille opiskelijavieraille. Työpajassa rakennettiin ryhmissä Alvar Aallon arkkitehtuurin innoittamana tilan tai talon pienoismalli käyttäen luonnonmateriaaleja ja luonnonmuotoja. Lisäksi pohdittiin luonnonvaloa ja näkymiä tilassa.
Kevät 2009
Lapsille suunnatuissa aistiharjoitustyöpajoissa havainnoitiin ympäristöä ja tutkittiin arkkitehtuuria ja tutustuttiin Alvar Aalto -museon tiloihin, pintoihin ja materiaaleihin liikkumalla, tunnustelemalla ja kuulostelemalla.
Kevät 2009
Työpajassa perehdyttiin kuvien avulla veistoksellisiin arkkitehtuurikohteisiin ja pohdittiin niiden avulla rakennuksen sisä- ja ulkotilaa. Sen jälkeen tutkittiin arkkitehtuurin vapaita muotoja muottivalutekniikan avulla. Valumuottia tehdessä täytyi lopputulos pitää mielessä, koska se oli negatiivimuoto vastakappaleesta. Lopulta nähtävillä oli muodon molemmat puolet.
Kevät 2008
Arkkitehdeilla on käytössään tietty valikoima ”rakennuspalikoita”, joista rakennus suunnitellaan. Lopputuloksen ja arkkitehtuurin laadun määrää tekijän taitavuus, se kuinka hän osaa yhdistellä eri asioita, tiloja ja materiaaleja Työpajassa tutustuttiin erilaisiin rakennusjärjestelmiin ja samalla pohdittiin materiaalikappaleen ja tilan käsitteitä. Jokainen lapsi rakensi vakiokokoisista puutikuista koostuvasta kuutiosta tilan, jonka rakenteen jokainen sai itse miettiä.