Siirry pääsisältöön

Kalenteri

Aalto2-museokeskuksessa 18. toukokuuta avattava neljän näyttelyn The Pool -kokonaisuus yhdistää Alvar Aallon arkkitehtuuriperinnön, kansainvälisen rullalautailukulttuurin sekä räp- ja hiphopkulttuurin.   

Kolmea rullalautailusta kertovaa näyttelyä yhdistää Alvar Aallon suunnitteleman Villa Mairean uima-altaan muotoilu ja sen vaikutus kansainväliseen skeittikulttuuriin. 

 

Aalloilta asfaltille – skeittikultuurin ja arkkitehtuurin leikkauspisteitä
18.5. – 15.9.2024 

Aalloilta asfaltille -näyttely kertoo, miten Alvar Aallon suunnitteleman Villa Mairean vapaamuotoinen allasmuotoilu löysi tiensä Yhdysvaltoihin ja kuinka Kaliforniassa syntyi uusi urbaani kaupunkikulttuurin ilmiö. Uima-altaan munuaismaisesta muodosta on monen mutkan kautta ja vuosikymmenten jälkeen muodostunut pool-skeittauksen symboli.  

Näyttely avaa Villa Mairean kuuluisan uima-altaan tarinaa syvemmin. Ajatus vapaamuotoisesta allasmuotoilusta matkasi Suomessa Aallon luona vierailleen arkkitehti Thomas Churchin mukana Yhdysvaltoihin ja siitä syntyi noin kymmenen vuotta Villa Mairean altaan jälkeen Donnell Gardenin allas, josta muotokieli levisi myös muualle Kaliforniaan. 1970-luvun kuivuuden tyhjentäessä Kalifornialaiset uima-altaat, ne avautuivat skeittareiden käyttöön ja loppu on historiaa.   

”Skeittaus on nykyisellään urbaaniksi mielletty alakulttuuri tai kaupunkikulttuurinen ilmiö. Miten se on historiallisesti nykyiselleen muodostunut, on kiinnostava ilmiö.” Juho Haavisto  

Aalloilta asfaltille -näyttely on pikakurssi skeittikulttuuriin. Se esittelee ja etsii skeittauksen ja arkkitehtuurin välistä suhdetta sen syntyhetkistä lähtien. Näyttely on sukellus musiikin, lehtien, filmien, lautagrafiikoiden, tyylin, vaatetuksen sekä kaduilla ja skeittiparkeissa tapahtuvan rullalautailun maailmaan.   

”Näyttely pyrkii avaamaan skeittikulttuuria sen suhdetta kaupunkiin ja arkkitehtuuriin. Skeittaus elää kaupungista.” Juho Haavisto  

Näyttely tarjoaa myös arkkitehtuurista ja kaupunkikuvasta kiinnostuneelle yleisölle mahdollisuuden katsoa rakennettua ympäristöämme toisella tavalla.  

Aalloilta asfaltille -näyttelyn on kuratoinut Juho Haavisto ja sen tuottaa Alvar Aalto -säätiö.  

  

Lizzie Armanto: Värit/Colors
18.5. – 15.9.2024 

”Rullalautailussa on kyse paljolti henkilökohtaisesta ilmaisusta. Se antaa sinulle mahdollisuuden olla osa yhteisöä ja samalla olla oma itsesi valitsemasi tyylin ja temppujen avulla.” Lizzie Armanto   

Colors-näyttely esittelee skeittaamisen ja skeittikulttuuriin värikkyyttä ja moninaisuutta suomalais-amerikkalaisen ammattirullalautailija Lizzie Armannon silmin. Nimensä mukaisesti Colors käsittelee skeittaamisen moninaisuutta, suvaitsevaisuutta ja värikkyyttä. Näkökulmina ovat paikat, temput, laudat ja yhteisöt. Samalla näyttelyssä pääsee tutustumaan Lizzien omaan uraan ja tyyliin sekä yhteistyöhön eri suunnittelijoiden kanssa.   

Rullalautailija katsoo ympäristöään skeittimahdollisuuksien kautta. Näin myös aikanaan Villa Mairean uima-altaan inspiroimat epäsäännöllisen muotoiset uima-altaat päätyivät skeittipaikoiksi Kaliforniassa. Aalto-fani Lizzie esittelee näyttelyssä omia suosikkipaikkojaan ja kertoo suhteestaan Aaltoon.   

”Kun aloitat skeittauksen, näet yhtäkkiä ympäristösi uudella tavalla, tavalla, jota et ole nähnyt ennen.”  Lizzie Armanto   

Vaikka Lizzie on Olympialaissa Suomea edustanut huippu-urheilija, ei kilpailu ole skeittaamisen ytimessä, vaan jokaista lajin harrastajaa kannustetaan kokeilemaan juuri itselleen sopivia temppuja. Skeittaaminen on samalla mitä suuremmissa määrin itseilmaisua, ja skeittilaudat ovat tärkeä osa tätä. Näyttelyssä esitellään Lizzien Olympia-taivalta ja hänen omia suosikkilautojaan.   

“Skeittilauta on enemmän kuin pelkkä urheiluväline.” Lizzie Armanto   

Oman esimerkkinsä kautta Lizzie haluaa kannustaa muitakin kokeilemaan rajojaan, oppimaan itsestään ja löytämään uutta. Skeittaaminen on samalla yhteisöllistä toimintaa ja Lizzielle Suomi ja suomalaiset skeittiyhteisöt ovat erityisen läheisiä. Näitä näkökulmia avataan myös näyttelyssä.   

”Skeittaus on erityistä, koska kuka tahansa ja millä tahansa taustalla voi olla osa sitä. Olen innoissani voidessani näyttää tätä suomalaisille ja toivottavasti inspiroida muitakin mukaan.” Lizzie Armanto   

Colors-näyttelyn toisena kuraattorina toimii Jarkko Lehtopelto. Näyttelyn tuottaa Alvar Aalto -säätiö.  

 

Concrete Currents – Arto Saaren valokuvia
18.5. – 27.10.2024 

”On ollut mahtavaa havaita, kuinka Alvar Aallon muotoilu on murtanut raja-aitoja ja luonut uuden elävän organismin. En tiedä mitkä Alvarin tavoitteet olivat, kun hän suunnitteli Villa Mairean altaan, mutta lopulta siitä syntyi paljon enemmän kuin vain pelkkä uima-allas.” Arto Saari  

Arto Saari aloitti rullalautailun 1990-luvun alussa Alvar Aallon Seinäjoen keskustaan suunnittelemien rakennusten katveessa. Täytettyään kuusitoista hän muutti Kaliforniaan Yhdysvaltoihin tavoitellakseen uraa ammattiskeittaajana ja nousi 2000-luvun alussa yhdeksi urheilulajin tunnetuimmista ammattilaisista. Trasher Magazine valitsi Saaren vuoden rullalautailijaksi vuonna 2001. Kunniamaininta on maailmanlaajuisesti suurimpia palkintoja, jonka rullalautailijana voi saavuttaa.  

”Nykyaikaisen rullalautailun syntyyn on vaikuttanut kaksi keskeistä tekijää. Kaikki lähti lainelautailusta, mutta toinen – vähemmän tunnettu vaikutin on ollut Alvar Aallon suunnittelema Villa Mairean vapaamuotoinen uima-allas, jonka pohjakuva muistuttaa munuaista. Sen vaikutuksesta Yhdysvaltain Kalifornian osavaltio lukuisine uima-altaineen muodostui myöhemmin rullalautailun Mekaksi. Villa Mairean allas rakennettiin vuonna 1938 ja kahdeksan vuoden kuluttua ensimmäiset munuaisenmuotoiset uima-altaat valmistuivat Kaliforniaan. Kun merellä ei aina ollut aallokkoa, lainelautailijat alkoivat etsiä tyhjiä altaita rullalautaillakseen niissä, koska altaan kaarevat reunat muistuttivat aaltoa.” Arto Saari  

Jätettyään ammattilaisskeittauksen Arto Saari on syventynyt valokuvaukseen. Hänen ainutlaatuinen kykynsä vangita kuviinsa raakaa tunnetta ja energiaa on saavuttanut nopeasti tunnustusta. Arto ei keskity kuvaamaan vain rullalautailua vaan myös katukulttuuria, musiikkia ja elämän inhimillisyyttä. Hänen kuvistaan välittyy tuntemus vapaudesta, kapinallisuudesta ja kauneudesta, jota hän löytää yllättävistäkin paikoista.   

”Nämä valokuvat avaavat henkilökohtaisen näkymän alakulttuuriin nimeltä rullalautailu – alakulttuuriin, joka on muovautunut takapihojen uima-altaista ja kaupunkien jättömaiden vastakulttuurista olympiaurheiluksi.”  Arto Saari  

Valokuvaamiseen Arton ajoi polte lajia kohtaan. Skeittikulttuurille tyypillistä on, että temppuja on aina valokuvattu ja taltioitu, joten siirtymä kameran taakse tuli Artolle luonnostaan. Aluksi kamera kulki matkassa mukana ja Arto kuvasi omilla skeittireissuillaan skeittareiden lisäksi ympäristöä ja katukulttuuria, mutta myöhemmin valokuvaus nousi etusijalle ja vei mukanaan. Varsinaisesti uravalinnan kannalta Arto ei ole koskaan ajatellut skeittaamista tai valokuvaamista, vaan intohimo lajiin vei mennessään. Arton näyttelykuvat tulostetaan kotimaiselle Koskisen toimittamalle koivuvanerille. 

Arto Saari asuu Oahun saarella Hawaijilla, missä hän kerää jatkuvasti kokemusta ja parempaa ymmärrystä rullalautailun synnyttäneestä urheilulajista – surfauksesta.  

Concrete Currents -näyttelyn tuottaa Keski-Suomen museo. 

Aalto2-museokeskus on arkkitehtuurin, muotoilun ja kulttuuriperinnön kohtaamispaikka Jyväskylässä.  

 

Mediatiedustelut:
press@aalto2.museum 

Näyttelytiedustelut:
Mari Murtoniemi
Alvar Aalto -museo
040 355 9162
mari.murtoniemi@alvaraalto.fi 

Ilja Koivisto
Keski-Suomen museo
050 311 8879
ilja.koivisto@jyvaskyla.fi