Tapahtuma
Pohjolan Firenze -näyttelyn oheisohjelmat sukeltavat Alvar Aallon rakennusten historiaan ja nykypäivään
28.9.2017
Lue lisää
14. 10.
maanantai
15. 10.
tiistai
16. 10.
keskiviikko
17. 10.
torstai
18. 10.
perjantai
19. 10.
lauantai
21. 10.
maanantai
22. 10.
tiistai
23. 10.
keskiviikko
24. 10.
torstai
25. 10.
perjantai
26. 10.
lauantai
28. 10.
maanantai
29. 10.
tiistai
30. 10.
keskiviikko
31. 10.
torstai
1. 11.
perjantai
2. 11.
lauantai
4. 11.
maanantai
5. 11.
tiistai
6. 11.
keskiviikko
7. 11.
torstai
8. 11.
perjantai
9. 11.
lauantai
11. 11.
maanantai
12. 11.
tiistai
13. 11.
keskiviikko
14. 11.
torstai
15. 11.
perjantai
16. 11.
lauantai
18. 11.
maanantai
19. 11.
tiistai
20. 11.
keskiviikko
21. 11.
torstai
22. 11.
perjantai
23. 11.
lauantai
25. 11.
maanantai
26. 11.
tiistai
27. 11.
keskiviikko
28. 11.
torstai
29. 11.
perjantai
30. 11.
lauantai
2. 12.
maanantai
3. 12.
tiistai
4. 12.
keskiviikko
5. 12.
torstai
6. 12.
perjantai
7. 12.
lauantai
9. 12.
maanantai
10. 12.
tiistai
11. 12.
keskiviikko
12. 12.
torstai
13. 12.
perjantai
14. 12.
lauantai
16. 12.
maanantai
17. 12.
tiistai
18. 12.
keskiviikko
19. 12.
torstai
20. 12.
perjantai
21. 12.
lauantai
23. 12.
maanantai
24. 12.
tiistai
25. 12.
keskiviikko
26. 12.
torstai
27. 12.
perjantai
28. 12.
lauantai
30. 12.
maanantai
31. 12.
tiistai
6. 1.
maanantai
7. 1.
tiistai
8. 1.
keskiviikko
9. 1.
torstai
10. 1.
perjantai
11. 1.
lauantai
12. 1.
sunnuntai
13. 1.
maanantai
14. 1.
tiistai
15. 1.
keskiviikko
16. 1.
torstai
17. 1.
perjantai
18. 1.
lauantai
19. 1.
sunnuntai
20. 1.
maanantai
21. 1.
tiistai
22. 1.
keskiviikko
23. 1.
torstai
24. 1.
perjantai
25. 1.
lauantai
26. 1.
sunnuntai
27. 1.
maanantai
28. 1.
tiistai
29. 1.
keskiviikko
30. 1.
torstai
31. 1.
perjantai
1. 2.
lauantai
2. 2.
sunnuntai
”Keski-Suomi muistuttaa useasti Toscanaa, kukkuloille rakennettujen kaupunkien kotimaata, ja sen kautta saa pienen vihjeen siitä miten klassisen kauniisti tämä maakunta voitaisiin rakentaa.” Alvar Aalto, 1925.
Näyttely avaa näkymiä Alvar Aallon toteutumattomiin visioihin sekä toteutuneisiin kohteisiin Jyväskylässä. Aalto otti ensiaskeleita arkkitehdin urallaan kaupungissa, jonne hän suunnitteli useita kymmeniä rakennuksia ja muita kohteita 1920–1970 -lukujen aikana. Kaupunkia ympäröivä, vehreän kumpuileva keskisuomalaisen maisema rinnastui arkkitehdin mielessä Toscanan kukkuloihin. Alvar Aallon kiinnostus antiikkiin ja erityisesti Italian kulttuuriin ja arkkitehtuuriin tulee esille hänen varhaisissa suunnitelmissaan. Jyväskylää on usein kutsuttu Suomen Ateenaksi, mutta Aalto tuntui ennemminkin kuvittelevan kaupungin olevan Pohjolan Firenze.
Jyväskylä ja Keski-Suomi merkitsivät Aallolle kotiseutua, jonne hänen henkilöhistoriansa vaiheet kietoutuvat. Lapsuuden ja nuoruuden kouluvuodet, uran alkuvaiheet ja perheen perustaminen arkkitehti Aino Marsion kanssa 1920-luvulla loivat tiiviin suhteen kaupunkiin. Vaikka tie veikin pian asumaan ja työskentelemään pääkaupunkiseudulle, palasi arkkitehti uudelleen Keski-Suomeen töidensä myötä. Aallon ja hänen toisen vaimonsa Elissan kesähuvila, Päijänteen saaressa sijaitseva Muuratsalon koetalo vahvisti yhteyttä Keski-Suomeen entisestään 1940-50-lukujen vaihteesta lähtien.
Aallon rooli Jyväskylän kaupunkikuvan kehittäjänä oli merkittävä – kaupungissa onkin ainutlaatuinen ja monipuolinen kattaus arkkitehtuuria kaikilta hänen uransa vuosikymmeniltä. Suunnitelmien kirjo ulottui pienistä, yksittäisistä kohteista ja olemassa olevien rakennusten muutostöistä laajempiin kokonaisuuksiin, kuten eri aikakausien asemakaavasuunnitelmiin, 1950-70-luvuilla toteutettuun Jyväskylän yliopiston kampusalueeseen lukuisine rakennuksineen sekä keskeiselle paikalle kaupunkiin kohonneeseen Jyväskylän hallintokortteliin.
Osa arkkitehdin työpöydällä olleista, varsin lennokkaista suunnitelmista jäi toteutumatta. Eräiden rakennusten kohtalona puolestaan oli purkaminen tai tuhoutuminen muista syistä. Tämä ”kadonnut Jyväskylä tai tuntemattomampi Aalto” avautuu nyt yleisölle näyttelyssä, johon on koottu arkkitehtuuripiirustuksia, valokuvia ja esineistöä Alvar Aalto -museon kokoelmista ja arkistojen kätköistä. Näyttelyssä tuodaan kaikkiaan esille ennennäkemätön määrä Aallon kaupunkiin suunnittelemia kohteita, joita on nykytiedon valossa peräti 80, osa toteutuneita ja osa suunnitelman tasolle jääneitä.
Alvar Aalto -museon amanuenssi Timo Riekko kertoo, että Aallon suunnitelmista löytyy yhä myös uutta tietoa, joka täydentää kokonaiskuvaa arkkitehdin tuotannosta. Vastikään on mm. varmistunut, että Aalto luonnosteli Jyväskylän Seminaarinkadun läheisyyteen 1920-luvulla kolmikerroksista hienostoasuintaloa, joka olisi ollut keskuslämmitysjärjestelmineen edellä aikaansa. Säynätsalon asemakaavaan liittyvä, pääsaaren mantereeseen liittävä pengertie siltoineen on myös vahvistunut Alvar Aallon suunnitelman mukaan vuosina 1945-47 toteutetuksi.
Paikallista arkkitehtuurihistoriaa kokoavan näyttelyn kiinnostavuus tulee esiin myös sen linkittymisessä tähän päivään. ”Aallon paikallislehtiin 1920-luvulla laatimat kirjoitukset Jyväskylän torielämästä ja yleisestä saunasta tuntuvat yhä edelleen ajankohtaisilta”, sanoo Timo Riekko. Aalto pohti Jyväskylän torielämän vilkastuttamista kaupunkisuunnittelun keinoin ja aihe on jälleen esillä, kun torin siirtäminen keskeisemmälle paikalle on herättänyt kaupungissa viime aikoina vilkasta keskustelua. ”Aallon ylevä suunnitelma kulttuurisaunasta Harjun laella jäi aikanaan toteutumatta, mutta tänä päivänä puheenaiheeksi on puolestaan noussut yleisen saunan rakentaminen Jyväsjärven uudistettuun satamamiljööseen”, Riekko mainitsee.
Näyttelyyn liittyvä oheisohjelmisto yleisökierroksineen, luentoineen ja työpajoineen syventää museokävijän näyttelykokemusta ja avaa näkymiä Jyväskylään Alvar Aallon kaupunkina. Tutustu oheisohjelmistoon tästä tai lataa tulostettava pdf-versio: oheisohjelma Pohjolan Firenze
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
tiedottaja Mirkka Vidgrén
mirkka.vidgren@alvaraalto.fi
puh. 040 168 5142
Pohjolan Firenze – Alvar Aallon arkkitehtuuri Jyväskylässä
29.9.2017–4.3.2018
Alvar Aalto -museon Galleria
Alvar Aallon katu 7, Jyväskylä
avoinna ti–su klo 11–18