
Näyttely
Eric Adlercreutzin piirustuksia Alvar Aalto -museon syysnäyttelyyn
17.9.2019
Lue lisää
6. 10.
maanantai
7. 10.
tiistai
8. 10.
keskiviikko
9. 10.
torstai
10. 10.
perjantai
11. 10.
lauantai
13. 10.
maanantai
14. 10.
tiistai
15. 10.
keskiviikko
16. 10.
torstai
17. 10.
perjantai
18. 10.
lauantai
20. 10.
maanantai
21. 10.
tiistai
22. 10.
keskiviikko
23. 10.
torstai
24. 10.
perjantai
25. 10.
lauantai
27. 10.
maanantai
28. 10.
tiistai
29. 10.
keskiviikko
30. 10.
torstai
31. 10.
perjantai
1. 11.
lauantai
3. 11.
maanantai
4. 11.
tiistai
5. 11.
keskiviikko
6. 11.
torstai
7. 11.
perjantai
8. 11.
lauantai
10. 11.
maanantai
11. 11.
tiistai
12. 11.
keskiviikko
13. 11.
torstai
14. 11.
perjantai
15. 11.
lauantai
17. 11.
maanantai
18. 11.
tiistai
19. 11.
keskiviikko
20. 11.
torstai
21. 11.
perjantai
22. 11.
lauantai
24. 11.
maanantai
25. 11.
tiistai
26. 11.
keskiviikko
27. 11.
torstai
28. 11.
perjantai
29. 11.
lauantai
1. 12.
maanantai
2. 12.
tiistai
3. 12.
keskiviikko
4. 12.
torstai
5. 12.
perjantai
6. 12.
lauantai
8. 12.
maanantai
9. 12.
tiistai
10. 12.
keskiviikko
11. 12.
torstai
12. 12.
perjantai
13. 12.
lauantai
15. 12.
maanantai
16. 12.
tiistai
17. 12.
keskiviikko
18. 12.
torstai
19. 12.
perjantai
20. 12.
lauantai
22. 12.
maanantai
23. 12.
tiistai
24. 12.
keskiviikko
25. 12.
torstai
26. 12.
perjantai
27. 12.
lauantai
29. 12.
maanantai
30. 12.
tiistai
31. 12.
keskiviikko
1. 1.
torstai
2. 1.
perjantai
3. 1.
lauantai
5. 1.
maanantai
6. 1.
tiistai
7. 1.
keskiviikko
8. 1.
torstai
9. 1.
perjantai
10. 1.
lauantai
12. 1.
maanantai
13. 1.
tiistai
14. 1.
keskiviikko
15. 1.
torstai
16. 1.
perjantai
17. 1.
lauantai
19. 1.
maanantai
20. 1.
tiistai
21. 1.
keskiviikko
22. 1.
torstai
23. 1.
perjantai
24. 1.
lauantai
”Kaikessa luovassa toiminnassa leikkimielisyydelle on annettava tilaa. Jos näyttelyllä on sanoma, se on piirtämisen ilo. Ja se, että ihmiset, eläimet, maisemat ja arkkitehtuuri – ne kaikki kuuluvat yhteen”. Eric Adlercreutz
Alvar Aalto -museon syyskauden näyttely tuo yleisön eteen arkkitehti Eric Adlercreutzin (s. 1935) luonnoksia ja piirustuksia seitsemän vuosikymmenen ajalta. Näyttely kertoo arkkitehdin työn ei vaiheista sekä Adlercreutzin intohimoisesta suhtautumisesta piirtämistä kohtaan.
Ensimmäisestä Italianmatkastaan lähtien Adlercreutz on tallentanut luonnoskirjaansa katunäkymiä ja maisemia Euroopasta, etenkin Välimeren alueelta sekä myös muilta mantereilta. Italialaisten pikkukaupunkien orgaanisesti kasvanut rakennuskanta, architettura minore on inspiroinut useita arkkitehti- ja arkkitehtiopiskelijasukupolvia läpi vuosikymmenten ja matkat eurooppalaisen rakennustaiteen juurille ovatkin kuuluneet alan opintoihin. Adlercreutzia kiehtoo italialaisen kaupunkikulttuurin ihmisläheinen monikerroksisuus: ”Rakennettu maisema on syntynyt orgaanisesti ja sen autenttisuudessa näkyy vuosisatainen elämisen jälki”, hän kertoo. Taitavan kynänkäyttäjän kiinnostus Italian arkkitehtuuria kohtaan on säilynyt näihin päiviin saakka.
Adlercreutzille piirtäminen tarkoittaa ajattelua – aivojen ja käden yhteistyötä, monipuolista tapaa pohdiskella nähtyjä ja koettuja asioita. ”Kynä on ylivertainen ajatuksen työväline, jonka kautta aihetta voi tarkkailla erityisesti suunnittelutyön alkuvaiheessa”, kertoo Eric Adlercreutz. Näyttelyssä esillä olevien piirrosten kautta voi tutkia arkkitehdin työskentelyä, kun piirtäjän kynä etsii toteutustapaa rakennuksen ja ympäristön väliselle vuoropuhelulle. Vapaalla viivalla piirretystä luonnoksesta kehittyy eri vaiheiden kautta huolellisesti viimeistelty arkkitehtuuripiirustus. Näyttely onkin kunnianosoitus ja puheenvuoro käsin piirtämisen puolesta tänä teknologia-avusteisen piirtämisen valtakautena.
Näyttelyyn valittujen teosten joukossa on samaan aikaan herkkiä, mutta ilmaisuvoimaltaan vahvoja eläinpiirustuksia ja muotokuvia, joista varhaisimmat ovat 1950-luvulta. Arkkitehtuurin tilallisista kokemuksista Adlercreutz on luonut abstrakteja akryylimaalauksia ja värikynäpiirroksia. Niiden kautta katsojalle avautuu näkökulma arkkitehdin luovaan leikkiin viivoilla muodoilla ja väreillä sekä siihen, mitä vapaa harjoittelu ja piirtämisen ilo on.
Erityisen iloinen Eric Adlercreutz on siitä, että hänen piirustuksensa pääsevät esille juuri Alvar Aallon nimeä kantavaan museoon Jyväskylään. Kuusi työskentelyvuotta Alvar Aallon arkkitehtitoimistossa opettivat olennaisia asioita mm. suunnittelun periaatteista, ihmisläheisestä arkkitehtuurista sekä siitä, kuinka uusi rakennus parhaimmillaan täydentää vanhaa, olemassa olevaa rakennuskantaa.
Näyttelyn on kuratoinut FT Juha-Heikki Tihinen ja sen esillepanon on suunnitellut Eric Adlercreutz. Näyttely on ollut esillä ensimmäisen kerran Galleria Elverketissä Tammisaaressa syksyllä 2018. Nyt esillä oleva näyttely on tuotettu yhteistyössä Pro Artibus -säätiön ja Alvar Aalto -museon kesken.
Arkkitehtuuri, aika ja paikka -yleisötilaisuudessa torstaina 21.11. klo 18-19 Eric Adlercreutz kertoo urastaan ja työskentelystään. Gallerianäyttelyn äärellä kuullaan teosten taustoista ja pohditaan, miten ja miksi piirrokset ovat syntyneet. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, tervetuloa!
Lisätietoja:
Museoamanuenssi Mari Murtoniemi
Alvar Aalto -museo
puh. 040 355 9162
mari.murtoniemi@alvaraalto.fi
Kuraattori Juha-Heikki Tihinen
Pro Artibus -säätiö
puh. 0400 688 458
juha-heikki.tihinen@proartibus.fi
ERIC ADLERCREUTZ – ARKKITEHDIN KYNÄ KOHTAA PAPERIN.
Luonnoksia ja piirustuksia vuosilta 1950 – 2018
Alvar Aalto -museon Galleria, 27.9.2019 – 5.1.2020
Alvar Aallon katu 7, 40600 Jyväskylä
puh. 040 135 6210
avoinna ti-su klo 11-18
www.alvaraalto.fi