18. 7.
perjantai
19. 7.
lauantai
21. 7.
maanantai
22. 7.
tiistai
23. 7.
keskiviikko
24. 7.
torstai
25. 7.
perjantai
26. 7.
lauantai
28. 7.
maanantai
29. 7.
tiistai
30. 7.
keskiviikko
31. 7.
torstai
1. 8.
perjantai
2. 8.
lauantai
4. 8.
maanantai
5. 8.
tiistai
6. 8.
keskiviikko
7. 8.
torstai
8. 8.
perjantai
9. 8.
lauantai
11. 8.
maanantai
12. 8.
tiistai
13. 8.
keskiviikko
14. 8.
torstai
15. 8.
perjantai
16. 8.
lauantai
18. 8.
maanantai
19. 8.
tiistai
20. 8.
keskiviikko
21. 8.
torstai
22. 8.
perjantai
23. 8.
lauantai
25. 8.
maanantai
26. 8.
tiistai
27. 8.
keskiviikko
28. 8.
torstai
29. 8.
perjantai
30. 8.
lauantai
1. 9.
maanantai
2. 9.
tiistai
3. 9.
keskiviikko
4. 9.
torstai
5. 9.
perjantai
6. 9.
lauantai
8. 9.
maanantai
9. 9.
tiistai
10. 9.
keskiviikko
11. 9.
torstai
12. 9.
perjantai
13. 9.
lauantai
26. 9.
perjantai
27. 9.
lauantai
29. 9.
maanantai
30. 9.
tiistai
1. 10.
keskiviikko
2. 10.
torstai
3. 10.
perjantai
4. 10.
lauantai
6. 10.
maanantai
7. 10.
tiistai
8. 10.
keskiviikko
9. 10.
torstai
10. 10.
perjantai
11. 10.
lauantai
13. 10.
maanantai
14. 10.
tiistai
15. 10.
keskiviikko
16. 10.
torstai
17. 10.
perjantai
18. 10.
lauantai
20. 10.
maanantai
21. 10.
tiistai
22. 10.
keskiviikko
23. 10.
torstai
24. 10.
perjantai
25. 10.
lauantai
Alvar Aalto -museon syyskauden näyttely tuo yleisön eteen arkkitehti Eric Adlercreutzin (s. 1935) luonnoksia ja piirustuksia seitsemän vuosikymmenen ajalta. Näyttely kertoo hänen työskentelystään arkkitehtina sekä intohimoisesta suhtautumisestaan piirtämistä kohtaan.
Ensimmäisestä Italianmatkastaan lähtien Adlercreutz on tallentanut luonnoskirjaansa katunäkymiä ja maisemia Suomesta ja Välimeren alueelta. Italialaisten pikkukaupunkien rakennustyyli, architettura minore on inspiroinut useita arkkitehti- ja arkkitehtiopiskelijasukupolvia läpi vuosikymmenten ja matkat eurooppalaisen rakennustaiteen juurille ovatkin kuuluneet alan opintoihin. Adlercreutzin kuusi työskentelyvuotta Alvar Aallon arkkitehtitoimistossa vahvistivat taitavan kynänkäyttäjän kiinnostusta Italian arkkitehtuuria kohtaan, joka on säilynyt näihin päiviin saakka.
Adlercreutzille piirtäminen tarkoittaa ajattelua – aivojen ja käden yhteistyötä, monipuolista tapaa pohdiskella nähtyjä ja koettuja asioita. Näyttelyssä esillä olevien piirrosten kautta voi tutkia arkkitehdin työskentelyä, kun piirtäjän kynä etsii toteutustapaa rakennuksen ja ympäristön väliselle vuoropuhelulle. Vapaalla viivalla piirretystä luonnoksesta kehittyy eri vaiheiden kautta huolellisesti viimeistelty arkkitehtuurikilpailuehdotus. Näyttely onkin kunnianosoitus ja puheenvuoro käsin piirtämisen puolesta tänä teknologia-avusteisen piirtämisen valtakautena. Näyttelyyn valittujen teosten joukossa on samaan aikaan herkkiä, mutta ilmaisuvoimaltaan vahvoja eläinpiirustuksia ja muotokuvia, joista varhaisimmat ovat 1950-luvulta.
Arkkitehtuurin tilallisista kokemuksista Adlercreutz on luonut abstrakteja akryylimaalauksia ja värikynäpiirroksia. Niiden kautta katsojalle avautuu näkökulma arkkitehdin luovaan leikkiin viivoilla muodoilla ja väreillä sekä ikkuna siihen, mitä vapaa harjoittelu ja piirtämisen ilo on.
Näyttelyn avajaisia vietetään torstaina 26.9.2019 klo 18.00. Tervetuloa!
Näyttelyn on kuratoinut FT Juha-Heikki Tihinen ja sen esillepanon on suunnitellut Eric Adlercreutz. Näyttely on tuotettu yhteistyössä Pro Artibus -säätiön ja Alvar Aalto -museon kesken.
ERIC ADLERCREUTZ – ARKKITEHDIN KYNÄ KOHTAA PAPERIN.
Luonnoksia ja piirustuksia vuosilta 1950 – 2018
Alvar Aalto -museon Galleria, 27.9.2019 – 5.1.2020
Alvar Aallon katu 7, 40600 Jyväskylä
puh. 040 135 6210
avoinna ti-su klo 11-18
www.alvaraalto.fi