
Näyttely
Eric Adlercreutzin piirustuksia Alvar Aalto -museon syysnäyttelyyn
17.9.2019
Lue lisää
18. 9.
Monday
19. 9.
Tuesday
20. 9.
Wednesday
21. 9.
Thursday
22. 9.
Friday
23. 9.
Saturday
25. 9.
Monday
26. 9.
Tuesday
27. 9.
Wednesday
28. 9.
Thursday
29. 9.
Friday
30. 9.
Saturday
2. 10.
Monday
3. 10.
Tuesday
4. 10.
Wednesday
5. 10.
Thursday
6. 10.
Friday
7. 10.
Saturday
9. 10.
Monday
10. 10.
Tuesday
11. 10.
Wednesday
12. 10.
Thursday
13. 10.
Friday
14. 10.
Saturday
16. 10.
Monday
17. 10.
Tuesday
18. 10.
Wednesday
19. 10.
Thursday
20. 10.
Friday
21. 10.
Saturday
23. 10.
Monday
24. 10.
Tuesday
25. 10.
Wednesday
26. 10.
Thursday
27. 10.
Friday
28. 10.
Saturday
30. 10.
Monday
31. 10.
Tuesday
1. 11.
Wednesday
2. 11.
Thursday
3. 11.
Friday
4. 11.
Saturday
6. 11.
Monday
7. 11.
Tuesday
8. 11.
Wednesday
9. 11.
Thursday
10. 11.
Friday
11. 11.
Saturday
13. 11.
Monday
14. 11.
Tuesday
15. 11.
Wednesday
16. 11.
Thursday
17. 11.
Friday
18. 11.
Saturday
20. 11.
Monday
21. 11.
Tuesday
22. 11.
Wednesday
23. 11.
Thursday
24. 11.
Friday
25. 11.
Saturday
27. 11.
Monday
28. 11.
Tuesday
29. 11.
Wednesday
30. 11.
Thursday
1. 12.
Friday
2. 12.
Saturday
4. 12.
Monday
5. 12.
Tuesday
6. 12.
Wednesday
7. 12.
Thursday
8. 12.
Friday
9. 12.
Saturday
11. 12.
Monday
12. 12.
Tuesday
13. 12.
Wednesday
14. 12.
Thursday
15. 12.
Friday
16. 12.
Saturday
18. 12.
Monday
19. 12.
Tuesday
20. 12.
Wednesday
21. 12.
Thursday
22. 12.
Friday
23. 12.
Saturday
25. 12.
Monday
26. 12.
Tuesday
27. 12.
Wednesday
28. 12.
Thursday
29. 12.
Friday
30. 12.
Saturday
1. 1.
Monday
2. 1.
Tuesday
3. 1.
Wednesday
4. 1.
Thursday
5. 1.
Friday
6. 1.
Saturday
”Kaikessa luovassa toiminnassa leikkimielisyydelle on annettava tilaa. Jos näyttelyllä on sanoma, se on piirtämisen ilo. Ja se, että ihmiset, eläimet, maisemat ja arkkitehtuuri – ne kaikki kuuluvat yhteen”. Eric Adlercreutz
Alvar Aalto -museon syyskauden näyttely tuo yleisön eteen arkkitehti Eric Adlercreutzin (s. 1935) luonnoksia ja piirustuksia seitsemän vuosikymmenen ajalta. Näyttely kertoo arkkitehdin työn ei vaiheista sekä Adlercreutzin intohimoisesta suhtautumisesta piirtämistä kohtaan.
Ensimmäisestä Italianmatkastaan lähtien Adlercreutz on tallentanut luonnoskirjaansa katunäkymiä ja maisemia Euroopasta, etenkin Välimeren alueelta sekä myös muilta mantereilta. Italialaisten pikkukaupunkien orgaanisesti kasvanut rakennuskanta, architettura minore on inspiroinut useita arkkitehti- ja arkkitehtiopiskelijasukupolvia läpi vuosikymmenten ja matkat eurooppalaisen rakennustaiteen juurille ovatkin kuuluneet alan opintoihin. Adlercreutzia kiehtoo italialaisen kaupunkikulttuurin ihmisläheinen monikerroksisuus: ”Rakennettu maisema on syntynyt orgaanisesti ja sen autenttisuudessa näkyy vuosisatainen elämisen jälki”, hän kertoo. Taitavan kynänkäyttäjän kiinnostus Italian arkkitehtuuria kohtaan on säilynyt näihin päiviin saakka.
Adlercreutzille piirtäminen tarkoittaa ajattelua – aivojen ja käden yhteistyötä, monipuolista tapaa pohdiskella nähtyjä ja koettuja asioita. ”Kynä on ylivertainen ajatuksen työväline, jonka kautta aihetta voi tarkkailla erityisesti suunnittelutyön alkuvaiheessa”, kertoo Eric Adlercreutz. Näyttelyssä esillä olevien piirrosten kautta voi tutkia arkkitehdin työskentelyä, kun piirtäjän kynä etsii toteutustapaa rakennuksen ja ympäristön väliselle vuoropuhelulle. Vapaalla viivalla piirretystä luonnoksesta kehittyy eri vaiheiden kautta huolellisesti viimeistelty arkkitehtuuripiirustus. Näyttely onkin kunnianosoitus ja puheenvuoro käsin piirtämisen puolesta tänä teknologia-avusteisen piirtämisen valtakautena.
Näyttelyyn valittujen teosten joukossa on samaan aikaan herkkiä, mutta ilmaisuvoimaltaan vahvoja eläinpiirustuksia ja muotokuvia, joista varhaisimmat ovat 1950-luvulta. Arkkitehtuurin tilallisista kokemuksista Adlercreutz on luonut abstrakteja akryylimaalauksia ja värikynäpiirroksia. Niiden kautta katsojalle avautuu näkökulma arkkitehdin luovaan leikkiin viivoilla muodoilla ja väreillä sekä siihen, mitä vapaa harjoittelu ja piirtämisen ilo on.
Erityisen iloinen Eric Adlercreutz on siitä, että hänen piirustuksensa pääsevät esille juuri Alvar Aallon nimeä kantavaan museoon Jyväskylään. Kuusi työskentelyvuotta Alvar Aallon arkkitehtitoimistossa opettivat olennaisia asioita mm. suunnittelun periaatteista, ihmisläheisestä arkkitehtuurista sekä siitä, kuinka uusi rakennus parhaimmillaan täydentää vanhaa, olemassa olevaa rakennuskantaa.
Näyttelyn on kuratoinut FT Juha-Heikki Tihinen ja sen esillepanon on suunnitellut Eric Adlercreutz. Näyttely on ollut esillä ensimmäisen kerran Galleria Elverketissä Tammisaaressa syksyllä 2018. Nyt esillä oleva näyttely on tuotettu yhteistyössä Pro Artibus -säätiön ja Alvar Aalto -museon kesken.
Arkkitehtuuri, aika ja paikka -yleisötilaisuudessa torstaina 21.11. klo 18-19 Eric Adlercreutz kertoo urastaan ja työskentelystään. Gallerianäyttelyn äärellä kuullaan teosten taustoista ja pohditaan, miten ja miksi piirrokset ovat syntyneet. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, tervetuloa!
Lisätietoja:
Museoamanuenssi Mari Murtoniemi
Alvar Aalto -museo
puh. 040 355 9162
mari.murtoniemi@alvaraalto.fi
Kuraattori Juha-Heikki Tihinen
Pro Artibus -säätiö
puh. 0400 688 458
juha-heikki.tihinen@proartibus.fi
ERIC ADLERCREUTZ – ARKKITEHDIN KYNÄ KOHTAA PAPERIN.
Luonnoksia ja piirustuksia vuosilta 1950 – 2018
Alvar Aalto -museon Galleria, 27.9.2019 – 5.1.2020
Alvar Aallon katu 7, 40600 Jyväskylä
puh. 040 135 6210
avoinna ti-su klo 11-18
www.alvaraalto.fi