Siirry pääsisältöön

Kalenteri

Alvar Aalto in Germany: Drawing Modernism -näyttely kertoo Alvar Aallon arkkitehtitoimiston 1950–80 luvuilla Saksaan suunnittelemista kohteista. Näyttely on esillä Museum for Architectural Drawing -museossa Berliinissä 23.9.–14.1.2024. Näyttelyyn on koottu yhteensä yli 70 alkuperäistä arkkitehtuuripiirustusta, jotka esittelevät neljätoista toteutunutta ja toteutumatonta rakennushanketta. Piirustuksista voi seurata luovan suunnitteluprosessin etenemistä, aina varhaisista luonnoksista huolellisesti työstettyihin yksityiskohtaisiin työpiirustuksiin saakka.

Alvar Aallon (1898–1976) kasvavan kansainvälisen maineen myötä suunnittelutyöt suuntautuivat yhä useammin myös Keski-Eurooppaan. Saksaan muodostuikin eräänlainen Aallon arkkitehtuurin keskittymä – merkittäviä rakennuksia valmistui yhteensä neljälle eri paikkakunnalle, Berliiniin, Bremeniin, Esseniin ja Wolfsburgiin. Oma roolinsa toteutuneiden kohteiden valmistumisella on myös Alvar Aallon toisella puolisolla, arkkitehti Elissa Aallolla (1922–1994), joka saattoi urheasti päätökseen ne rakennushankkeet, jotka jäivät kesken Aallon kuoleman jälkeen vuonna 1976. Toteutuneisiin rakennuksiin kuuluvat Wolfsburgin kirkko ja seurakuntakeskus (1959–62), Stephanus kirkko ja seurakuntakeskus (1963, 1965–68), asuinkerrostalot Neue Vahr (1958–62) Bremenissä ja Hansaviertel (1955–57) Berliinissä sekä Wolfsburgin kulttuurikeskus (1958–62) ja Essenin oopperatalo (1959, 1983–88). Toteutumatta puolestaan jäi julkisista rakennuksista kaupungintaloja, kansalaiskeskuksia, kaupallisia toimistorakennuksia sekä alueiden yleissuunnitelmia.

Aallon Saksan kohteita lähestytään näyttelyssä temaattisesti: “Natural and Civic Topographies” havainnollistaa, kuinka julkiset rakennukset ja aluesuunnitelmat kasvavat paikallisen maantieteen ja kulttuuriin lähtökohdista. “Projecting Identity” -teema puolestaan tutkii, miten rakennusten ja kaupunkitilan massoittelu, muodot ja korkeus toimivat välineinä viestiä paikallistunteesta muulle maailmalle. “Boundaries of the Sacred” -lähestymistapa pohtii, kuinka Aallon Wolfsburgin kaksi kirkkosuunnitelmaa keskustelevat pyhän ja profaanin välisestä suhteesta, kun taas “Humanising Standardisation” kertoo pyrkimyksestä ihmisläheiseen arkkitehtuuriin, jossa asukkaiden viihtyvyys on tärkeämpää kuin tehokkuuden ja optimoinnin vaatimus.

Näyttelyn on kuratoinut arkkitehti, FT Sofia Singler, Alvar Aalto -säätiön intendentti Timo Riekko, ja Tschoban Foundationin johtaja Nadejda Bartels. Näyttelyn arkkitehtuurista vastaa Anna Andrich ja graafisesta ilmeestä Annika Paetsch.

Näyttely on toteutettu yhteistyössä Tchoban Foundationin, Saksan Suomen Instituutin, Cambridgen yliopiston ja Alvar Aalto -säätiön kesken.


Alvar Aalto in Germany: Drawing Modernism
23.9.2023–14.1.2024
Tchoban Foundation, Museum for Architectural Drawing
Christinenstraße 18a, 10119 Berlin
www.tchoban-foundation.de


Lisätietoja:

Alvar Aalto -säätiö
Intendentti Timo Riekko
puh. 0400 354 268
timo.riekko@alvaraalto.fi