
Sivu
Arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatus
Arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatus kutsuu tutkimaan ja tarkastelemaan rakennettua maisemaa ja muotoiltua arkiympäristöämme.
Lue lisää
25. 9.
maanantai
26. 9.
tiistai
27. 9.
keskiviikko
28. 9.
torstai
29. 9.
perjantai
30. 9.
lauantai
2. 10.
maanantai
3. 10.
tiistai
4. 10.
keskiviikko
5. 10.
torstai
6. 10.
perjantai
7. 10.
lauantai
9. 10.
maanantai
10. 10.
tiistai
11. 10.
keskiviikko
12. 10.
torstai
13. 10.
perjantai
14. 10.
lauantai
16. 10.
maanantai
17. 10.
tiistai
18. 10.
keskiviikko
19. 10.
torstai
20. 10.
perjantai
21. 10.
lauantai
23. 10.
maanantai
24. 10.
tiistai
25. 10.
keskiviikko
26. 10.
torstai
27. 10.
perjantai
28. 10.
lauantai
30. 10.
maanantai
31. 10.
tiistai
1. 11.
keskiviikko
2. 11.
torstai
3. 11.
perjantai
4. 11.
lauantai
6. 11.
maanantai
7. 11.
tiistai
8. 11.
keskiviikko
9. 11.
torstai
10. 11.
perjantai
11. 11.
lauantai
13. 11.
maanantai
14. 11.
tiistai
15. 11.
keskiviikko
16. 11.
torstai
17. 11.
perjantai
18. 11.
lauantai
20. 11.
maanantai
21. 11.
tiistai
22. 11.
keskiviikko
23. 11.
torstai
24. 11.
perjantai
25. 11.
lauantai
27. 11.
maanantai
28. 11.
tiistai
29. 11.
keskiviikko
30. 11.
torstai
1. 12.
perjantai
2. 12.
lauantai
4. 12.
maanantai
5. 12.
tiistai
6. 12.
keskiviikko
7. 12.
torstai
8. 12.
perjantai
9. 12.
lauantai
11. 12.
maanantai
12. 12.
tiistai
13. 12.
keskiviikko
14. 12.
torstai
15. 12.
perjantai
16. 12.
lauantai
18. 12.
maanantai
19. 12.
tiistai
20. 12.
keskiviikko
21. 12.
torstai
22. 12.
perjantai
23. 12.
lauantai
25. 12.
maanantai
26. 12.
tiistai
27. 12.
keskiviikko
28. 12.
torstai
29. 12.
perjantai
30. 12.
lauantai
1. 1.
maanantai
2. 1.
tiistai
3. 1.
keskiviikko
4. 1.
torstai
5. 1.
perjantai
6. 1.
lauantai
8. 1.
maanantai
9. 1.
tiistai
10. 1.
keskiviikko
11. 1.
torstai
12. 1.
perjantai
13. 1.
lauantai
Alvar Aalto -säätiö ja Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfo julistivat syksyllä 2019 suunnittelukilpailun Alvar Aalto -koulujen oppilaille. Kilpailutehtävänä oli suunnitella ovenkahva, jossa yhdistyvät luovuus, kekseliäisyys ja hyvin mietitty toteutus perusteluineen. Kahvan sai suunnitella minkälaiseen paikkaan hyvänsä; kodin, koulun, uimahallin tai vaikka avaruusaluksen oveen.
Kilpailun voittaja valittiin tammikuussa 2020 ja voittanut ehdotus julkaistaan Alvar Aallon syntymäpäivänä 3.2.2020, jolloin vietetään myös valtakunnallista Arkkitehtuurin päivää. Voittanut ehdotus palkitaan ja palkinto jaetaan koko luokan iloksi.
Oletko joskus kiinnittänyt huomiota ovessa olevaan kahvaan? Miltä se näyttää? Miltä sen muoto ja materiaali tuntuvat, kun tartut kädelläsi siihen? Rakennusta suunnitellessaan arkkitehti miettii, millainen ovenkahva rakennuksessa tulisi olla. Ovea avatessaan ihminen ikään kuin tervehtii taloa ja saa ensimmäisen kosketuksen rakennukseen, johon hän on astumassa.
Kilpailussa palkitut ehdotukset ja tuomariston valinnat perusteluineen
Eläinsairaalan ovenkahva. Tehtaanmäen koulu, Kouvola. Joafiina Teiskonen, 4lk.
Eläinsairaalan vetimessä konkreettinen aihe eli eläinfiguuri on etäännytetty. Työssä on paljon enemmän kuin mitä ensisilmäyksellä näkee. Se on liikuttava ja inhimillinen; sekä muotoilu ja materiaalit ovat hienoja. Vedin on suunniteltu käteen sopivaksi. Siinä on selkeästi symbolinen sanoma, joka kertoo, mihin se on suunniteltu. Teos herättää myönteisiä tunteita ja empatiaa. Kestäväksi suunniteltu rakenteellinen osa on metallia, mutta se, mitä käsi tuntee, on nahkaa.
Eläinsairaalan kahva oli yksi kilpailun koskettavimmista töistä. Hienot materiaalit, oivaltava pieni silmälappu ja nalle. Lohdullinen sisäänkäynti vaikeassa tilanteessa. Joskus näissä asioissa on kuunneltava sydäntään ja siksi tuomaristo päätyi valitsemaan Nallen kilpailun voittajaksi.
Tikkaovenkahva. Kauttuan koulu, Eura. Tekijät: Akseli, Ernest, Juho ja Onni, 4B.
Suunnitelma kertoo hyvin, millaiseen rakennukseen kahva on suunniteltu: luonnonkoloon, mökille. Vedin on hyvin tarkoitukseen suunniteltu. Työssä on vitsikkyyttä ja muoto on sympaattinen, se soveltuu erittäin hyvin ovenkahvaksi ja tuntuu kädessä hyvältä. Tikkaovenkahva ylevöittää saapumisen loma-asunnolle tai mökille.
Työhön olisi voinut yhdistää funktion, jolloin se olisi toiminut kolkuttimena. Materiaalina metalli on yllättävä. Lämmin metalli, esimerkiksi pronssi toimisi vetimessä hyvin. Toisaalta tässä työssä viehätti se, että se ei ollut puuta, joka olisi ollut tavanomaisempi materiaali.
Kättelykäsi. Tiirismaan peruskoulu, Lahti. Tekijä: Helmi Niinistö, 4A.
Hopeasta valmistettu kädenmuotoinen vedin johtaa kokoushuoneeseen. Tässä työssä on suunniteltu konkreettinen siirtymäobjekti ja tilanteeseen virittäjä. Vedin muistuttaa käyttäytymisestä ja koreografiasta ja siitä, että olemisemme suhteessa toiseen ihmiseen ja tilaan on aina fyysinen tapahtuma ja koreografia.
Vuokko. Tiirismaan peruskoulu, Lahti. Tekijä: Rosa Majuri, 4 lk.
Työssä on lähdetty abstrahoimaan oppilaan koulun virallista symbolia. Ovenkahva kertoo sen, että rakennus on kunnan omistama. Kahva rohkaisee tai virittää kokijan suhteessa uuteen tilaan, mikä on tärkeää. Vuokosta on löytynyt varsi, johon tartutaan. Varsi on metallia ja itse kukkaosa, tulppaani on pehmeää materiaalia. Kahvassa on mietitty kosketusta.
Kieppi. Tiirismaan peruskoulu, Lahti. Tekijä: Nea Heikkinen, 7D
Työhön liittyy tarina, todellinen toimeksianto, jota tekijä on lähtenyt ratkomaan mielikuvien kautta. Kehityskulun kautta on päädytty oivalliseen muotoon, jossa luonnonelementti on tuotu kauniisti esiin.Tämä oli kilpailussa yksi harvoja töitä, johon oli tuotu omakohtainen kokemus mukaan. Suunnitteluprosessi on lähtenyt liikkeelle narraatiosta, tarinasta ja se tukee alkuperäistä tehtävänantoa. Perusteluissa maalataan työn suunnitteluprosessista kaunis ja tunnelmallinen kuva. Työn lähtökohta ja perustelut herättävät lämpimän fiiliksen.
Vanhainkodin pehmeä sankari. Myllytullin koulu, Oulu: Tekijät: Topi ja Petrus, 8C/8D
Työssä on lähdetty liikkeelle ongelmasta, joka pitää ratkaista. Ollaan ongelman ytimessä, jota on lähdetty ratkaisemaan oivaltavasti suunnittelun avulla. Perustelut on syvällisesti mietitty ja kohderyhmä otettu hienosti huomioon. Suunnitelmassa on käytetty Design for all -ajattelua eli pyritty huomioimaan kaikkien ihmisten tarpeita, vajavaisuuksia ja heikkouksia.
Tämä vedin sopisi mihin tahansa muuallekin kuin vanhainkotiin. Työssä on myös mietitty kosketusta, toiminnallisuutta, käyttäjälähtöisyyttä ja saavutettavuutta.
Koivu. Tiirismaan peruskoulu, Lahti. Tekijä: Santtu Känkänen, 7C.
Tämä työ on hienosti abstrahoitu ja etäännytetty. Suunnitelmassa on mietitty kosketusta ja sitä, miltä se tuntuu käteen. Tuntuma on ihana, materiaalillinen ja siihen voisi tarttua. Vedin on suunniteltu upeasti ergonomisesti käteen sopivaksi. Se ei ole liian täydellinen, vaan se on inhimillinen ja kutsuva. Hyvänmielen tuottaja, sympaattisesti ja hyvin muotoiltu. Kaunis materiaali, joka näyttää koivumaiselta. Tämä on kypsä ja harkittu työ.
Kultainen ovenkahva. Paavolan koulu, Alajärvi, 1A.
Tuomaristo antoi tällä työlle erityisen kunniamaininnan, koska se oli ainoa kilpailuun ilmoitettu 1. luokan työ.
Hieno idea! Nenä lukkona ei olisi noussut aikuisen suunnittelijan mieleen. Työssä on hienosti hohtava kultainen väri. Vedin on arvokas ja tiettyyn paikkaan eli pankkisaliin suunniteltu.