Kalenteri

22. 3.

maanantai

23. 3.

tiistai

24. 3.

keskiviikko

25. 3.

torstai

26. 3.

perjantai

27. 3.

lauantai

28. 3.

sunnuntai

29. 3.

maanantai

30. 3.

tiistai

31. 3.

keskiviikko

1. 4.

torstai

2. 4.

perjantai

3. 4.

lauantai

4. 4.

sunnuntai

5. 4.

maanantai

6. 4.

tiistai

7. 4.

keskiviikko

8. 4.

torstai

9. 4.

perjantai

10. 4.

lauantai

11. 4.

sunnuntai

12. 4.

maanantai

13. 4.

tiistai

14. 4.

keskiviikko

15. 4.

torstai

16. 4.

perjantai

17. 4.

lauantai

18. 4.

sunnuntai

19. 4.

maanantai

20. 4.

tiistai

21. 4.

keskiviikko

22. 4.

torstai

23. 4.

perjantai

24. 4.

lauantai

25. 4.

sunnuntai

26. 4.

maanantai

27. 4.

tiistai

28. 4.

keskiviikko

29. 4.

torstai

30. 4.

perjantai

1. 5.

lauantai

2. 5.

sunnuntai

3. 5.

maanantai

4. 5.

tiistai

5. 5.

keskiviikko

6. 5.

torstai

7. 5.

perjantai

8. 5.

lauantai

9. 5.

sunnuntai

10. 5.

maanantai

11. 5.

tiistai

12. 5.

keskiviikko

13. 5.

torstai

14. 5.

perjantai

15. 5.

lauantai

16. 5.

sunnuntai

Alvar Aalto -kaupunkien verkoston toiminta on laajentumassa valtakunnalliseen kouluyhteistyöhön eri puolilla Suomea sijaitsevien Alvar Aalto -koulujen kesken.

 

Alvar Aalto -säätiöstä lähetettiin Alvar Aalto -kaupungeille alkuvuonna kutsu, jossa kaupunkeja pyydettiin nimeämään paikkakunnaltaan kouluja mukaan yhteistyöverkostoon. Tavoitteena oli saada mukaan kouluja, jotka voivat toteuttaa arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatusta omassa arjessaan sekä osallistua verkoston toiminnan yhteiseen kehittämiseen.

Huhtikuussa Jyväskylässä järjestettyyn Alvar Aalto -koulujen ensimmäiseen tapaamiseen osallistui opettajia ja rehtoreita kymmeneltä eri paikkakunnalta. Mukana olivat edustajat Alajärveltä, Helsingistä, Jyväskylästä, Kouvolasta, Lahdesta, Oulusta, Paimiosta, Porista, Seinäjoelta ja Varkaudesta.

Alvar Aalto -kaupunkien nimeämiä Alvar Aalto -kouluja ovat tällä hetkellä Paavolan koulu Alajärveltä, Kivimiehen koulu ja päiväkoti Espoosta, Arabian ja Aurinkolahden peruskoulut sekä Meilahden yläaste Helsingistä, Säynätsalon yhtenäiskoulu Jyväskylästä, Kartanon yhtenäiskoulu Järvenpäästä, Hirvelän koulu ja Tehtaanmäen koulu Kouvolasta, Tiirismaan koulu Lahdesta, Myllytullin koulu ja OSYK:in lukio Oulusta, Hanhijoen koulu Paimiosta, Noormarkun yhtenäiskoulu Porista, Seinäjoen lyseo ja Marttilan koulu Seinäjoelta sekä Luostarivuoren koulu Turusta.

Alvar Aalto -koulujen toimintaa koordinoi Alvar Aalto -säätiö. Valtakunnallisen yhteistyön kantavana ajatuksena on lasten ja nuorten arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksen kehittäminen, jossa inspiraation lähteenä on Alvar Aallon tuotanto ja sen taustalla vaikuttavat ajatukset.

”Tarkoituksena on sopia verkoston kesken yhteisistä teemoista ja tapahtumista, joiden puitteissa kouluissa voidaan toteuttaa koulun omien resurssien mukaista toimintaa”, kertoo Alvar Aalto -museon museolehtori Lotta Leskelä. Lisäksi tavoitteena on tuottaa yhdessä opetusmateriaaleja ja löytää verkostosta kumppaneita yhteistyöhön. ”Arkkitehtuuri on monia eri oppiaineita läpäisevä monitieteinen ja -taiteinen ilmiö. Verkostossa jaetut kokemukset voivat tarjota näkökulmia esim. koulujen monialaisille projekteille”, mainitsee Leskelä.

Jyväskylässä on jo vireillä ensimmäinen Alvar Aalto -koulujen verkoston piirissä toteutettava arkkitehtuurikasvatushanke, johon Alvar Aalto -säätiö on saanut Suomen Kulttuurirahaston apurahan. Lukuvuonna 2019 ̶ 2020 toteutettavassa Mun Tour -hankkeessa tehdään arkkitehtuurikierroksia yhdessä Säynätsalon koulun oppilaiden kanssa.

Lisätietoja:
Alvar Aalto -säätiö
vt. tiedottaja Mirkka Vidgrén
puh. 040 168 5142
mirkka.vidgren@alvaraalto.fi

Alvar Aalto -museo
Museolehtori Lotta Leskelä
puh. 0400 254 708
lotta.leskela@alvaraalto.fi