Siirry pääsisältöön

Kalenteri

Alvar ja Elissa Aalto suunnittelivat vv. 1952-54 Koetaloksi nimetyn kesähuvilan Säynätsalon saariyhdyskuntaan kuuluvalle Muuratsalon saarelle, Pohjois-Päijänteen äärelle. Tuolloin saarelle ei ollut vielä tieyhteyttä, joten oman veneen hankinta oli välttämätöntä. Aalto halusi suunnitella veneen itse ja paneutuikin tehtävään suurella intohimolla. Monien suunnittelu- ja rakennusvaiheiden jälkeen syntyi Nemo propheta in patria -nimen saanut kookas, puurunkoinen moottorivene.

Taitavat venepuusepät löytyivät Säynätsalosta ja vene laskettiin vesille keväällä 1955. Mustaksi maalattuine kylkineen, mahonkikansineen ja messinkiheloineen se oli todella tyylikäs ilmestys. Venettä ohjasi useimmiten Elissa Aalto ja sillä tehtiin kauppareissut, kuljetettiin vieraat ja tehtiin huviretkiä lähisaariin. Veneen amerikkalainen 96 hv:n moottori toi tehoja vauhtiin, mutta kulkuominaisuuksiltaan vene ei ollut täysin onnistunut – sen on sanottu kyntäneen järvenpintaa kuin peltoaura.

Vuodesta 1999 katoksessaan Koetalon tontilla sijainnut vene siirrettiin keväällä 2023 sille erityisesti suunniteltuun venesuojaan Jyväskylän satamaan laajemman yleisön ihailtavaksi.

Suunnittelija

Alvar Aalto 1952-55

— 1

Nemo propheta in patria Muuratsalon koetalon rannassa. Kuva © Alvar Aalto -säätiö.

— 2

Mahonkihytti nimikyltteineen. Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.

— 3

Veneen luonnos. Piirustus © Alvar Aalto -säätiö.

— 4

Venesatamassa. Kuva © Alvar Aalto -säätiö.

— 5

Alvar Aalto veneellään. Kuva © Alvar Aalto -säätiö.

— 6

Keulakansi. Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.

— 7

Alvar ja Elissa Aalto veneellään Päijänteellä. Kuva © Alvar Aalto -säätiö.

— 8

Vuonna 1999 veneelle valmistui katos Muuratsalon koetalon tontille. Kuva © Alvar Aalto -säätiö.

— 9

Hytin ovi. Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.

— 10

Veneen luonnos. Piirustus © Alvar Aalto -säätiö.

NEMO PROPHETA IN PATRIA -vene

Hytillinen moottorivene

  • nimi: Nemo propheta in patria (Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan)
  • suunnittelija: arkkitehti Alvar Aalto
  • suunnittelu ja rakennusaika: 1954-55
  • veneen rekisterinumero: X-470
  • rakennuspaikka: Kosolan veneveistämö, Säynätsalo
  • rakentajat: veneenveistäjä Lauri Kosola ja kirvesmies Väinö Jokinen
  • sisustustyöt: puusepät Adolf ja Risto Marttila
  • mitat: suurin pituus 10,2 m, suurin leveys 2,5 m, korkeus 2,8 m, paino n. 2000 kg
  • materiaalit: runko mäntylauta, kansiritilät tammi, hytti + mittaritaulukko mahonki. Veneeseen on kulunut myös punahonkainen masto lähinnä juhlaliputusta varten
  • moottorin tyyppi: sisämoottori (96 hp, 6 sylinteriä)
  • moottorin merkki ja numero: Scripps Marin 53145
  • polttoaine: bensiini

Vene kunnostettiin vuonna 1983 museoesineeksi (Mallituote Lasse Andersson). Restauroiva ulkopintojen kunnostus tehtiin vuonna 2014 ja sisäpintojen ja kiinteän kalustuksen kunnostus 2021 (venepuuseppä Jarmo Heikkilä). Kunnostusten tarkoituksena on ollut veneen säilyminen näyttelyesineenä. Alkuperäiset venevarusteet ja tekstiilit konservoitiin 2022 (Keski-Suomen museo/konservaattori Esko Ahola ja Suomen käsityön museo/Konservointikeskus).

Vene kuuluu Alvar Aalto -museon kokoelmaan ja sen omistaa Jyväskylän kaupunki.