
Sivu
Arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatus
Arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatus kutsuu tutkimaan ja tarkastelemaan rakennettua maisemaa ja muotoiltua arkiympäristöämme.
Lue lisää
29. 5.
maanantai
30. 5.
tiistai
31. 5.
keskiviikko
1. 6.
torstai
2. 6.
perjantai
3. 6.
lauantai
5. 6.
maanantai
6. 6.
tiistai
7. 6.
keskiviikko
8. 6.
torstai
9. 6.
perjantai
10. 6.
lauantai
12. 6.
maanantai
13. 6.
tiistai
14. 6.
keskiviikko
15. 6.
torstai
16. 6.
perjantai
17. 6.
lauantai
19. 6.
maanantai
20. 6.
tiistai
21. 6.
keskiviikko
22. 6.
torstai
23. 6.
perjantai
24. 6.
lauantai
26. 6.
maanantai
27. 6.
tiistai
28. 6.
keskiviikko
29. 6.
torstai
30. 6.
perjantai
1. 7.
lauantai
3. 7.
maanantai
4. 7.
tiistai
5. 7.
keskiviikko
6. 7.
torstai
7. 7.
perjantai
8. 7.
lauantai
10. 7.
maanantai
11. 7.
tiistai
12. 7.
keskiviikko
13. 7.
torstai
14. 7.
perjantai
15. 7.
lauantai
17. 7.
maanantai
18. 7.
tiistai
19. 7.
keskiviikko
20. 7.
torstai
21. 7.
perjantai
22. 7.
lauantai
24. 7.
maanantai
25. 7.
tiistai
26. 7.
keskiviikko
27. 7.
torstai
28. 7.
perjantai
29. 7.
lauantai
31. 7.
maanantai
1. 8.
tiistai
2. 8.
keskiviikko
3. 8.
torstai
4. 8.
perjantai
5. 8.
lauantai
7. 8.
maanantai
8. 8.
tiistai
9. 8.
keskiviikko
10. 8.
torstai
11. 8.
perjantai
12. 8.
lauantai
14. 8.
maanantai
15. 8.
tiistai
16. 8.
keskiviikko
17. 8.
torstai
18. 8.
perjantai
19. 8.
lauantai
21. 8.
maanantai
22. 8.
tiistai
23. 8.
keskiviikko
24. 8.
torstai
25. 8.
perjantai
26. 8.
lauantai
28. 8.
maanantai
29. 8.
tiistai
30. 8.
keskiviikko
31. 8.
torstai
1. 9.
perjantai
2. 9.
lauantai
4. 9.
maanantai
5. 9.
tiistai
6. 9.
keskiviikko
7. 9.
torstai
8. 9.
perjantai
9. 9.
lauantai
11. 9.
maanantai
12. 9.
tiistai
13. 9.
keskiviikko
14. 9.
torstai
15. 9.
perjantai
16. 9.
lauantai
Alvar Aalto -säätiö oli vuosien 2018-2021 aikana mukana EU:n rahoittamassa Bridging Erasmus+ hankkeessa. Alkuperäisen aikataulun mukaan hanke olisi päättynyt keväällä 2020. Pandemian takia hanke viivästyi ja jatkui vuoden 2021 loppuun poikkeusjärjestelyin.
Hankkeessa oli mukana kulttuurilaitoksia, yliopistoja ja päiväkoteja neljästä Euroopan maasta: Portugalista, Puolasta, Belgiasta ja Suomesta. Suomesta mukana on Jyväskylän yliopisto, Mäki-Matin päiväkoti ja Alvar Aalto -säätiö.
Hankkeen tavoitteena oli tukea lapsia kaupunkiympäristön ja arkkitehtuurin tutkimisessa sekä antaa välineitä oman ympäristösuhteen rakentamiseen. Hankkeessa vahvistettiin lasten kuulumista sekä omaan lähiympäristöön että laajemmin Eurooppaan edistäen monikulttuurista vuorovaikutusta sekä globaalia yhteenkuuluvuutta.
Keskeisinä toimintatapoina olivat erilaiset retket ja vierailut, havainnointi, pohdinta sekä valokuvaamisen, videoinnin ja muun taiteellisen toiminnan yhdistäminen ympäristön ja arkkitehtuurin tutkimiseen. Tutkimisen taitojen kehittämisen lisäksi keskeistä hankkeessa oli eri taidemuotojen avulla kommunikoiminen muiden hankkeessa mukana olevien maiden lasten kanssa. Lapset jakoivat ajatuksiaan, esittelivät tutkimuksiaan, pohtivat maiden yhtäläisyyksiä ja eroja digitaalisen viestinnän avulla.
Toiminnan taustalla oli ajatus löytää uusia välineitä sekä kasvattajille että lapsille kiinnittyä omaan ympäristöön ja kulttuuriin, mutta kuulua myös yhä monimuotoisempaan ja monikulttuurisempaan yhteiskuntaan ja Eurooppaan. Taiteellisen toiminnan sekä digitaalisen viestinnän tarkoituksena oli edistää avoimuutta sekä auttaa pohtimaan ja ymmärtämään erilaisuuksia ja eritoten yhtäläisyyksiä hankkeessa mukana olevien maiden välillä.
Hankkeessa eri toimijoilla oli erilaiset roolit, joten toimintaa, oppimista ja opettamista tapahtui monella tasolla. Päiväkodissa toimintaa toteutettiin lapsille, mutta samalla kasvattajat tutustuivat toisten toimintaan ja kehittivät yhteistyömuotoja. Kulttuuri-instituutit olivat lapsille suunnatun toiminnan mahdollistajia, mutta jakoivat osaamistaan kasvattajille sekä päiväkodeissa että yliopistoissa. Yliopistoilla oli hankkeessa rooli kehittäjänä ja toiminnan vaikutusten tutkijoina. Moniammatillista yhteistyötä päästiin kokeilemaan ja tekemään ihan todenteolla.
Hankkeen aikana järjestettiin lapsille suunnatun toiminnan lisäksi kaikille avoimia seminaareja ja muita tapahtumia hankkeessa mukana olevissa maissa. Hankkeen toimijat vierailivat myös kumppanimaissa tutustuen toimintoihin ja oppien toisiltaan. Koronapandemian alkamisen jälkeen tapaamiset järjestettiin etäyhteyksiä hyödyntäen. Hankkeen toiminnoista ja tavoitteista koottiin lopuksi julkaisu, joka julkistettiin joulukuussa 2021.
Kuvat ovat hankkeen aikana Alvar Aalto -museolla Mäki-Matin päiväkodin lapsille järjestetyistä työpajoista.