10. 11.
maanantai
11. 11.
tiistai
12. 11.
keskiviikko
13. 11.
torstai
14. 11.
perjantai
15. 11.
lauantai
17. 11.
maanantai
18. 11.
tiistai
19. 11.
keskiviikko
20. 11.
torstai
21. 11.
perjantai
22. 11.
lauantai
24. 11.
maanantai
25. 11.
tiistai
26. 11.
keskiviikko
27. 11.
torstai
28. 11.
perjantai
29. 11.
lauantai
1. 12.
maanantai
2. 12.
tiistai
3. 12.
keskiviikko
4. 12.
torstai
5. 12.
perjantai
6. 12.
lauantai
8. 12.
maanantai
9. 12.
tiistai
10. 12.
keskiviikko
11. 12.
torstai
12. 12.
perjantai
13. 12.
lauantai
15. 12.
maanantai
16. 12.
tiistai
17. 12.
keskiviikko
18. 12.
torstai
19. 12.
perjantai
20. 12.
lauantai
22. 12.
maanantai
23. 12.
tiistai
24. 12.
keskiviikko
25. 12.
torstai
26. 12.
perjantai
27. 12.
lauantai
29. 12.
maanantai
30. 12.
tiistai
31. 12.
keskiviikko
1. 1.
torstai
2. 1.
perjantai
3. 1.
lauantai
5. 1.
maanantai
6. 1.
tiistai
7. 1.
keskiviikko
8. 1.
torstai
9. 1.
perjantai
10. 1.
lauantai
12. 1.
maanantai
13. 1.
tiistai
14. 1.
keskiviikko
15. 1.
torstai
16. 1.
perjantai
17. 1.
lauantai
19. 1.
maanantai
20. 1.
tiistai
21. 1.
keskiviikko
22. 1.
torstai
23. 1.
perjantai
24. 1.
lauantai
Arkkitehti Alvar Aalto tunnetaan maailmanlaajuisesti myös muotoilijana. Kenties kaikkien tunnetuimpia hänen muotoilemistaan tuotteista ovat 75 vuotta sitten syntyneet Aalto-maljakot.
Maljakoiden mallit perustuvat Alvar Aallon suunnittelemaan lasisarjaan, joka syntyi Karhula-Iittalan lasitehtaan vuonna 1936 järjestämän kutsukilpailun tuloksena. Aallon kilpailuun jättämät piirustukset olivat hyvin luonnoksenomaisia ja taiteellisesti toteutettuja. Nämä luonnokset tarjosivat vain idean, jonka pohjalta esineiden valmistus aloitettiin kokeilemalla ja etsimällä. ”Eskimonaisen nahkahousuista” syntyi lopulta toistakymmentä erilaista, muodoiltaan pehmeästi kaartuvaa epäsymmetristä maljakkoa tai vatia.
Aalto-lasien ”ensimmäinen julkinen esiintyminen” tapahtui 1937 Pariisissa, Alvar Aallon suunnittelemassa Suomen maailmannäyttelyn paviljongissa. Paviljongin sisustusdetaljeissa käytettiin vapaasti aaltoilevia epäsymmetrisiä muotoja. Epäilemättä molemmat työt – paviljonki ja maljakkoluonnokset olivat vuoden 1936 lopulla samaan aikaan Aallon piirustuspöydällä.
Samana vuonna Aino ja Alvar Aalto aloittivat Artekissa myös Savoy-ravintolan sisustussuunnittelun. Tämä ”mannermaista tyylikkyyttä ja viihtyisyyttä edustava ravintola” sai pöydilleen uudet Aalto-maljakot (no 9759, nykyisin 3030). Tämän maljakkomallin nimeksi vakiintui sittemmin ”Savoy”.
Artekin myymälässä myytiin luonnollisesti Aalto-maljakoita vuodesta 1937 alkaen. Artekin henkilökunta ryhtyi pian kutsumaan maljakoita ja vateja debytointipaikan mukaan ”Pariisin laseiksi”.
Alvar Aalto -museon näyttely ”Pariisin lasit” kertoo ”Eskimonaisen nahkahousujen” tarinoita, sekä siitä miltä niiden esittelymiljöö, Suomen Pariisin paviljonkirakennus näytti. Näyttelyssä on mukana ripaus Savoy-ravintolan interiööriä sekä Artekin piirustuskonttorissa piirrettyjä lasiluonnoksia. Huomiotta eivät jää Alvar Aallon arkkitehtuurin epäsymmetriset, pehmeät muodot – ennen ”Pariisin laseja” sekä niiden jälkeen syntyneet.
”Pariisin lasit”. Aalto-maljakko 75 vuotta.
Näyttely Alvar Aalto -museon Galleriassa 12.5.- 2.10.2011
Tiedustelut:
Alvar Aalto -museo, Alvar Aallon katu 7, Jyväskylä
Avoinna ti-su klo 11–18
puh. 014 266 7113
museum@alvaraalto.fi
www.alvaraalto.fi
Lehdistökuvat: pia.vainio@alvaraalto.fi ja tomi.summanen@alvaraalto.fi